Współpraca z influencerami, jeszcze zupełnie niedawno lekceważona, a często nawet wyśmiewana, dziś jest jedną z najczęściej stosowanych technik marketingowych. Może być również metodą bardzo skuteczną, oczywiście pod pewnymi warunkami. Jeden z najważniejszych dotyczy wyboru właściwego influencera. Dlaczego jest to tak ważne?
Influencer marketing – co warto wiedzieć?
Influencer marketing polega na wykorzystaniu w działaniach marketingowych na rzecz jakiejś marki influencerów. To zwykle osoby lub grupy osób, które cieszą się dużą popularnością w Internecie i są znane z działalności na jednej lub kilku platformach społecznościowych lub też z prowadzenia własnego bloga czy portalu. Zgodnie z pierwotną definicja influencer to osoba mająca tzw. posłuch w swoim otoczeniu, czyli taka, która może wywierać wpływ na odbiorców swoich treści. Bywa również nazywana liderem opinii.
Badania wykazują, że nawet kilkadziesiąt procent internautów decyduje się na zakup pod wpływem opinii czy rekomendacji influencera. To osoby podziwiane i często postrzegane jako godne zaufania, niemal na równi z rodziną i przyjaciółmi. To dlatego influencer marketing potrafi być bardzo skuteczny. Kluczem jest jednak odpowiednia organizacja kampanii, a szczególnie wybór odpowiednich osób do współpracy.
Zagrożenia związane ze współpracą z influencerami
Przemyślana strategia to klucz do skuteczności wszelkich działań marketingowych – również tych związanych z influencerami. Warto zdawać sobie sprawę z zagrożeń, jakie mogą się wiązać z tą metodą. Należą do nich przede wszystkim:
- ryzyko osłabienia pozycji marki – w przypadku wyboru niewłaściwego influencera;
- brak skuteczności – który również może być związany z nieodpowiednim wyborem, złą komunikacją czy niewłaściwym pomysłem na kampanię;
- powiązanie marki z danym influencerem – wówczas wszelkie negatywnie oceniane zachowania tej osoby, odbijają się na reputacji marki;
- brak oryginalności – u niektórych liderów opinii, reklama marki może zginąć wśród innych podobnych kampanii, a w konsekwencji przejść bez większego echa.
Wszystkie te zagrożenia są ściśle powiązane z wyborem influencera do realizacji danej kampanii. Musisz zdawać sobie sprawę, że od tej pory dana osoba będzie się kojarzyć z Twoją marką, często nawet na długo po zakończeniu współpracy. Z tym też wiąże się największe ryzyko!
Odpowiedni influencer = udana kampania
Reklamowany produkt powinien pasować do tematyki i formy prezentowanych przez influencera treści. Ważne również, by wartości lidera opinii i marki były zbieżne. Przed podjęciem współpracy należy starannie zbadać wizerunek influencera i opinie na jego temat. Lubiana, ceniona za rzetelność i szczerość, niezwiązana z żadnymi skandalami osoba, może być świetną „twarzą” Twojej marki i przynieść ogromne korzyści zarówno w zakresie sprzedaży, jak i wizerunku.
Warto pamiętać również, że współpraca z największymi nie zawsze przynosi największe korzyści. Okazuje się bowiem, że tzw. mikroinfluencerzy często mają o wiele bardziej zaangażowanych fanów. Ich grupa docelowa jest mniejsza, ale za to są bardziej autentyczni, a przez to skuteczniejsi w wywieraniu wpływu. Liczba followersów, subskrypcji czy like’ów to dane, którymi dość łatwo można zmanipulować. Najbardziej liczy się zaangażowanie odbiorców, które można sprawdzić jedynie na podstawie dokładniejszych analiz.