Firma, która się nie rozwija, nie zagrzeje długo miejsca na rynku – takie są reguły gry w świecie nowoczesnego biznesu. Dlatego jako przedsiębiorca zapewne zastanawiasz się, co zrobić, aby poprawić jej wyniki finansowe oraz sprawić, by klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni z rozwiązań, które oferujesz. Sposobem na podniesienie standardów, a co za tym idzie – na zwiększenie zysków – jest inwestycja w system CRM. Zobacz, czym jest i jakie korzyści przynosi.
Czym jest CRM?
CRM, czyli Customer Relationship Management to oprogramowanie służące do zarządzania relacjami z klientami na każdym etapie procesu sprzedażowego. To system, który jest przydatny zarówno w dużych korporacjach, jak i w mniejszych firmach – wszędzie tam, gdzie obsługiwane jest większe grono kupujących. Ponieważ proces sprzedażowy przebiega wieloetapowo, a jego sprawna realizacja jest kluczowa dla jakości świadczonych usług, warto zadbać o jego usprawnienie. Pozwala na to właśnie CRM.
Co daje korzystanie z CRM?
CRM to narzędzie, które umożliwia koordynację wszystkich działań dotyczących obsługi klienta w ramach jednego, spójnego systemu wymiany i przetwarzania informacji. Dobre oprogramowanie tego typu, np. oferowane przez jednego z liderów rynków europejskich, Exact, pozwala realizować działania takie jak:
- prowadzenie bazy danych klientów – z uwzględnieniem aktualizacji informacji o nich na każdym etapie procesu sprzedażowego. Sprzedawca może szybko odnotować kolejne spotkania, przedstawione propozycje czy oczekiwania, a także podpisane umowy i zrealizowane transakcje. Dzięki temu kolejne kontakty z kupującym stają się bardziej efektywne,
- zarządzanie kontaktami z klientem – program może działać jak „kalendarz”, przypominając o ponowieniu kontaktu lub nawet zautomatyzować część komunikacji, np. przez automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail,
- koordynacja obsługi zamówień – to możliwe, zwłaszcza wówczas, gdy CRM jest zintegrowany z oprogramowaniem ERP, a informacje są płynnie przekazywane np. od sprzedawcy do magazynu, a dalej do działu spedycyjnego oraz do księgowości,
- kontrola płatności za zamówienia – system ułatwia działania związane z rozliczeniem zamówień czy wystawieniem faktur, a także monitorowaniem sytuacji z dłużnikami.
Jednym słowem ten typ oprogramowania umożliwia zebranie wszystkich danych o kliencie w jednym miejscu, ich aktualizację na bieżąco, a to przekłada się na sprawniejszą obsługę i wzrost zysków.
Korzyści z nowoczesnego zarządzania procesem sprzedaży dla firmy
Opisane powyżej zalety oprogramowania CRM przedstawiają przede wszystkim korzyści z wdrożenia systemu w kontekście obsługi klientów i ich doświadczeń z marką. Przekładają się one także na odciążenie pracowników od wykonywania zbędnych czynności, które mogą zostać zautomatyzowane.
To jednak nie koniec właściwości systemów do zarządzania relacjami z klientami, które decydują o ich rentowności. Warto spojrzeć też na ich rolę dla planowania krótko- i długofalowej strategii działania przedsiębiorstwa. CRM dostarcza również tzw. „big data”, a więc dane zbiorcze o liczbie klientów, ich preferencjach zakupowych oraz zachowaniach. System analizuje je i prezentuje gotowe raporty, które pozwalają spojrzeć na realizację celów biznesowych w szerszej perspektywie.
Oprogramowanie pozwala m.in.:
- wskazać trendy w zachowaniach klientów – np. jakie produkty oferowane przez firmę są popularne w określonych momentach roku,
- określić, jak będą się kształtowały wyniki sprzedaży w firmie w kolejnych miesiącach, co pozwoli podjąć odpowiednie akcje, np. dotowarować magazyny czy zmienić strukturę zatrudnienia,
- wyliczyć koszty pozyskania klientów i zaplanować rozwiązania, które pozwolą je zmniejszyć, a jednocześnie wzmocnić potencjał konwersyjny.
Dlatego wdrożenie tego rozwiązania to dobry wybór dla każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od branży prowadzonej działalności czy jej skali. Pozwoli na wzmocnienie wartości rynkowej firmy oraz jej marki oraz optymalizację codziennej pracy.
Rozważasz usprawnienie procesów przez skorzystanie z takiego systemu? Poznaj dostępne na rynku opcje. Pamiętaj, że możesz się umówić na bezpłatne spotkanie i demonstrację wybranego oprogramowania, która pozwoli ocenić, czy dane rozwiązanie jest odpowiednie dla Twojej organizacji.