Zarówno ślub jak i wesele to dla większości z nas wyjątkowy moment, wyobrażany i idealizowany lata wcześniej. Miesiące przygotowań, wybór odpowiedniej sali, dylematy między orkiestrą a DJ-em, dobór właściwego jedzenia, wszystko po to, aby ten dzień był perfekcyjny pod każdym względem i został zapamiętany jak najlepiej. W ferworze wielkich przygotowań nasuwa się jedno krótkie, jednak niesamowicie istotne pytanie: tak na prawdę ile kosztuje ślub i wesele? Często zapomina się o ukrytych kosztach, przez co kwota ciągle rośnie. W tym artykule przedstawimy Ci wszystkie koszty z jakimi trzeba się liczyć organizując taką uroczystość, a także na co zwrócić uwagę, aby nie złapać się na dodatkowe, ukryte koszty.
Ile kosztuje ślub cywilny i kościelny?
Sam ślub cywilny nie jest drogi, na terenie całej Polski obowiązuje stała kwota 84 zł w Urzędzie Stanu Cywilnego lub 1084 jeżeli zdecydujemy się na uroczystość poza USC – w plenerze. Jeżeli chodzi o ślub kościelny przedział cenowy jest większy, gdyż wacha się w granicach 700-2000 zł.
Koszt talerzyka na weselu
Przyjęcie weselne to kwestia, która pochłonie ogromną część zaplanowanego budżetu. W dobie dzisiejszej inflacji ceny za talerzyk wzrastają nieubłaganie, na ten moment (2023 rok) oscylują w okolicach 200-500 zł.
Przyjęcie wiąże się nie tylko z tzw. „talerzykiem”, ale również z tortem, różnego rodzaju atrakcjami, podziękowaniami dla gości, zaproszeniami oraz innymi dodatkami.
Oprawa muzyczna – zespół czy DJ?
Jest to drugi największy wydatek w budżecie weselnym. Istotną kwestią jest wybór orkiestry czy DJ-a. Należy liczyć się z tym, że większa ilość osób w zespole wiąże się z większymi wydatkami. Widełki cenowe są ogromne – od około 2000 zł za DJ-a do nawet kilkunastu tysięcy za większy zespół muzyczny.
Koszt fotografa i kamerzysty
Chcąc uwiecznić wyjątkowe momenty na zdjęciach czy filmach nie warto oszczędzać. Nieodpowiedni fotograf jest w stanie pozbawić nas tej niezwykłej pamiątki, którą z pewnością będziemy podziwiać nie tylko my ale również nasi bliscy. Jeżeli pragniemy uwiecznić na zdjęciach nie tylko osoby ale również emocje i wspomnienia, warto zainwestować w sprawdzonego fotografa i kamerzystę z odpowiadającym nam portfolio. Koszt takich usług będzie oscylował w okolicach 5000 złotych za każdą.
Makijaż i fryzura
Jest to kwestia na której Panna Młoda z pewnością oszczędzać nie będzie. Perfekcyjny wygląd w tym dniu jest obowiązkowy i nie możemy pozwolić sobie na żadne faux pas. Ceny znacznie różnią się od regionu czy miasta, ale przyjąć możemy, że odpowiednio wykonane usługi kosztować będą od 300 zł za każdą.
Kwiaty i dekoracje – ile to wyniesie?
Jest to kategoria najbardziej nieprzewidywalna. Kwiaty żywe? Robione samemu czy przez zatrudnioną florystkę? Ozdoby wypożyczone czy kupione? Jeżeli kupione to nowe, czy odkupione od kogoś? To są pytania na które odpowiedź jest niezwykle istotna w perspektywie całego budżetu. W zależności od wyboru dekoracji kościoła i sali, należy liczyć się z kosztami od 5000 zł.
Ubiór
Odpowiednio dobrana suknia ślubna i perfekcyjnie skrojony garnitur to kwestia niezwykle ważna w organizacji całej ceremonii. Para Młoda będzie obserwowana całą noc, dlatego tak ważne jest, aby wyglądała wyjątkowo dobrze. Nie można pominąć niezbędnych dodatków, takich jak buty, muszka, biżuteria czy bielizna, które dopełnią całą stylizację. Pamiętajmy także o obrączkach, bez których ceremonia by się nie odbyła.
Dodatkowe koszty
Organizując jakąkolwiek uroczystość należy liczyć się z nieprzewidzianymi kosztami. Bardzo często są to koszty ukryte, o których niewiedza może nas kosztować zdecydowanie więcej niż byśmy tego chcieli. Przykładowo wybierając salę weselną należy dokładnie dopytać o kwestie typu roznoszenie alkoholu, sprzątanie konfetti czy wjazd tortem ślubnym na parkiet. Znaczna część sal dolicza sobie za takie usługi dodatkowe koszty, o których Młoda Para dowiaduje się dopiero przy płatności.
Budżet weselny – jak zaplanować?
Aby dobrze rozplanować nasze wydatki należy podzielić je według wszystkich wymienionych wyżej kryteriów. Tak jak wspomnieliśmy, największą ich część pochłonie sama sala weselna – powinno to być około 50% zaplanowanego budżetu. Następnie muzyka. którą wybierzemy, powinna pochłonąć nie więcej niż 8-12%. Podobna sytuacja jest z fotografem i kamerzystą oraz ubiorem. Dekoracje natomiast powinny oscylować w okolicach 10% nasze przeznaczonej sumy. Warto mieć również zapas pieniężny na nieprzewidziane wydatki. Na ten cel odłożyć możemy około 10%.
Podsumujmy
Ile kosztuje ślub na 100, 200 osób? Tak naprawdę wszystko zależy od tego, na jaką kwotę możemy sobie pozwolić. Jeżeli jest ona mała, należy zredukować liczbę gości i ustalić priorytety swoich wydatków, natomiast jeżeli marzy się nam ślub niczym z bajki oraz huczne wesele, budżet należy liczyć w setkach tysięcy. Pamiętajcie jednak, że niezależnie od tego jaki budżet posiadacie, dzień ten zawsze będzie wyjątkowy, w końcu wchodzisz w związek małżeński z osobą, którą kochasz.