Jesteś pisarzem. Autorem. Chcesz wydawać swoją pierwszą książkę – kryminał, poradnik, opowiadanie dla dzieci? Sama treść to dobry początek, ale przed Tobą jeszcze długa droga, zanim weźmiesz do ręki swoją książkę, a jeszcze dłuższa, zanim będziesz ją sprzedawać. Jak wygląda druk książek? Czy warto skorzystać z wydawnictwa? Czego potrzebuję, żeby zrobić krok do przodu? O tym w artykule.
Self-publishing czy wydawnictwo?
Kiedyś, osoba chcąca wydać książkę, od razu kierowała swoje kroki do jednego z wydawnictw. Dziś coraz popularniejsze jest wydawanie książki samodzielnie. Dlaczego?
Po pierwsze, dziś każdy z nas ma większe możliwości, żeby dystrybuować książkę – założenie sklepu internetowego to chwila, a jeśli posiadamy jakieś media (prowadzimy bloga, fanpage), to często mamy już pierwszych klientów na publikację. Po drugie, wydając samodzielnie książkę, cały przychód mamy dla siebie – korzystając z oferty wydawnictw, jest to średnio kilka złotych za sztukę. Wydawnictwo jednak za nas przeprowadza redakcję i korektę, zajmuje się drukiem, udostępnia patronaty i zajmuje się sprzedażą u zaprzyjaźnionych księgarni.
Druk książki – wiele decyzji
Rodzaj i gramatura papieru, kolory, rodzaj okładki, wymiary książki oraz nakład – to czynniki, które wpływają na cenę książki. Przy niewielkim nakładzie (do 2 tysięcy egzemplarzy) najpopularniejszym i bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest druk książki metodą cyfrową. Inną cenę będzie miał niewielki format książki czarno-białej, inną duża i kolorowa książka dla dzieci. Warto zgłosić się do wielu drukarni po wycenę.
Wydanie numeru ISBN
Zanim wydrukujesz książkę, potrzebujesz mieć również numer ISBN, który jest nie tylko obowiązkowy dla wszystkich książek w Polsce, ale i pozwala na posiadanie unikalnego kodu kreskowego i zmniejsza VAT z 23% do 5%. W praktyce więc to rzecz bardzo przydatna, a w dodatku zupełnie bezpłatna.
Kogo musisz zatrudnić przy wydaniu książki?
Jeśli swojej książki nie powierzasz wydawnictwu, dobrze jest znaleźć parę osób do pomocy. Niezbędna będzie przede wszystkim korekta i redakcja treści, praca z grafikiem i/lub fotografem (okładka, grafika, sesja zdjęciowa), kimś, kto zajmie się składem oraz drukarnią, która przejmie na swoje barki druk książki. W zależności od książki i naszych możliwości ta lista może być dłuższa lub krótsza.
Zacznij od małego nakładu
Pierwszy druk książek na poziomie kilku tysięcy egzemplarzy, to z reguły nie jest dobry pomysł – szczególnie dla nowicjusza na rynku wydawniczym. Dużo lepiej jest zrobić dodruk, jeśli książki się sprzedadzą, my na tym zarobimy i mamy perspektywy do sprzedaży kolejnych. Dzięki temu znacząco zmniejszamy ryzyko inwestycyjne.
Masz grono fanów, sklep internetowy, budżet? Przemyśl self-publishing. Nie masz takich możliwości, chcesz się skupić na pisaniu? Zwróć się o pomoc do wydawnictwa. Pamiętaj, że każda wybrana droga ma swoje zalety i wady, a ścieżka wybrana np. przez znanego blogera nie musi być też dobra dla Ciebie. Warto wszystko przemyśleć na samym początku.