Strona główna
Praca
Tutaj jesteś

E-commerce marketing – czy warto wybrać agencję marketingową?

Praca Data publikacji - 19 października 2023 Autor - Redakcja IwK
e-commerce marketing

E-commerce to przyszłość handlu. Doświadczenia ostatnich lat przekonały miliony Polaków do wygody tej formy zakupów. Większość firm produkcyjnych i dystrybucyjnych już posiada swój sklep internetowy albo jest aktywna na marketplace, należącym do kogoś innego (nierzadko wykorzystuje obie te możliwości na raz). Niezależnie od sytuacji, każda firma prędzej czy później staje przed dylematem: czy warto rozwijać ten kanał sprzedaży samodzielnie, czy może jednak lepiej jest nawiązać w tym zakresie współpracę z agencją marketingową?

E-commerce jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin marketingu. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest to, że na rynku obecnych jest mnóstwo silników, narzędzi, aplikacji, skryptów i strategii, które można zaadoptować do swojego sklepu. Każde ma jakieś wady i swoją specyfikę, zbyt złożoną by jedna osoba lub mały zespół były w stanie w pełni ją poznać w krótkim czasie. Agencje marketingowe, ze względu na doświadczenie, są w takiej sytuacji optymalnym wyborem. Nie jest to jedyny atut takiej współpracy.

Płatność za efekt

Znane powiedzenie mówi, że człowiek uczy się na błędach. W przypadku agencji marketingowych można być pewnym, że każdy z jej pracowników odebrał już wiele lekcji – tak z porażek, jak i sukcesów. Oddając agencji określone zadanie (np. stworzenie nowego layoutu sklepu), można być pewnym, że wykonają je zgodnie z warunkami, nakreślonymi w umowie – poprawnie, na czas, w określonym budżecie. Jednocześnie cena takiej usługi zwykle jest dużo niższa niż wartość potencjalnych przestojów czy awarii, które mogą się wydarzyć, kiedy zespół klienta będzie próbował zrealizować to samo zadanie metodą prób i błędów. Zlecenie pracy agencji jest jednocześnie kupieniem sobie pewności, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Bogate know-how

E-commerce marketing rozrasta się w obu kierunkach, zarówno w poziomie (nowe narzędzia tego samego typu, np. pojawienie się na rynku silnika Shopify, który zdetronizował WooCommerce czy Drupala), jak i pionie (nowe metody, bogatsze procedury, itd.). Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto używał narzędzi do marketing automation i niewiele firm traktowało newslettery e-mail czy wiadomości push SMS jako element internetowego handlu. Dzisiaj jest to podejście powszechne i wymaga ono specjalistów, którzy nie tylko będą potrafili wskazać i skonfigurować odpowiednie systemy, ale także zbudować z tych “klocków” pełne środowisko i procedury sprzedażowe. Osobie niedoświadczonej zdobycie odpowiedniej wiedzy może zająć miesiące. W tym czasie sklep nie będzie zarabiał, a klientów będą irytować problemy techniczne i błędy.

Dodatkowo, pracownicy agencji marketingowych zwykle doskonale orientują się w niuansach – np. który system do wysyłki newsletterów ma najlepszą docieralność w Polsce, która wtyczka do tłumaczenia na inne języki działa najsprawniej, jakie bramki płatności są najwygodniejsze w konfiguracji, itd. Taką wiedzę trudno zdobyć inaczej, niż poprzez lata praktyki i porównań różnych przypadków. Kiedy zatrudnia się dobrą agencję marketingową, tego typu wskazówki pozyskuje się niejako “w gratisie”.

Pole position

W wyścigach Formuły 1, samochód, który najszybciej przejedzie pierwsze okrążenie, zyskuje przywilej startu z pierwszej pozycji. Jeśli przyjąć, że konkurowanie na rynku e-commerce jest pewną metaforą ścigania się, to korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, dostarczanych przez agencję marketingową byłoby właśnie takim handicapem. Specjaliści zwykle potrafią pokazać na studiach przypadku, że ich działania, zmiany nawet drobnych ustawień w e-commerce znacząco podniosło konwersję, ilość wizyt w sklepie lub jego pozycję w wyszukiwarce. Rezultatem mogło być zwiększenie obrotów nawet o setki tysięcy złotych. Warto więc, rozważając podjęcie decyzji z wybraną agencją, poprosić o referencje i/lub studium przypadku. Liczby nie kłamią i potrafią najlepiej oddać potencjał danej firmy w kontekście budowania wymiernej wartości dla swoich klientów.

Dżungla wymagań klientów i setek rozwiązań w e-commerce jest ciężka w okiełznaniu przez osoby bez większej praktyki. Szukając w niej drogi dla swojej firmy, warto (przynajmniej na początku) pozwolić się poprowadzić doświadczonemu przewodnikowi – agencji marketingowej.

Materiał zewnętrzny

Redakcja IwK

Witaj w naszej redakcji, gdzie troska o rozwój osobisty, karierę zawodową, naukę i stabilność finansową spotyka się z praktycznymi poradami i inspirującymi artykułami.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Wpływ kolorów na percepcję marki