Rozmowy roczne z pracownikami – po co je prowadzić?

Początek nowego roku jest czasem podsumowań, jak i planowania kolejnych celów biznesowych w przedsiębiorstwie. W wielu firmach przeprowadza się w tym okresie tak zwane rozmowy roczne z pracownikami. Czy warto przeprowadzać taką rozmowę i co trzeba o niej wiedzieć?

Co to jest ocena pracownika?

Ocena pracownicza jest bardzo ważną częścią mechanizmu zarządzania zasobami ludzkimi, ponadto wpływa na efektywność całego przedsiębiorstwa. Z czego składa się taka ocena? Analizie podlega kwestia kompetencji pracownika zatrudnionego na danym stanowisku, jak i jego jakości pracy. Ocena pracowników okazuje się pomocna w wielu procesach zachodzących firmie, takich jak:

  • awanse i zwolnienia,
  • wynagradzanie,
  • rozwijanie kompetencji pracowników.

Rozmowa odbywająca się co roku pomiędzy przełożonym a pracownikiem jest często występującym zjawiskiem w firmach. Przedsiębiorcy wykorzystują w niej niekiedy:

  • ankiety,
  • karty,
  • formularze,
  • kwestionariusze oceny pracownika.

Zazwyczaj w firmach spotkać można opisową ocenę pracownika lub też punktową skalę ocen pracowników. Pracodawca musi sam określić kryteria ocen pracowniczych, które oddziałują na części składowe arkuszu oceny pracownika, jak i sposób wypełnienia poszczególnych rubryk.

Czy warto przeprowadzać rozmowę oceniającą?

Rozmowa roczna z pracownikiem służy ewaluacji mocnych, jak i słabych stron współpracy. Dzięki niej ma się szansę uzyskać informację zwrotną od osoby zatrudnionej w firmie. Jest to więc ważny moment w każdym przedsiębiorstwie, o ile oczywiście nie traktuje się go, jako przykrą konieczność.

Rozmowy coroczne muszą być przeprowadzane ze szczerą intencją, a w żadnym razie nie powinny być jedynie pustym monologiem ze strony przełożonego. Pracodawca poprzez dialog z pracownikiem może poszerzyć perspektywę o sytuacji w firmie, zapoznać się z jego pomysłami, zastrzeżeniami, jak i przeanalizować poziom jego satysfakcji z zatrudnienia.

Ocena roczna jest też sposobem na wzrost motywacji oraz lokalności zatrudnionych osób. Pracownicy sami oczekują podsumowania swojej pracy, czyli rzetelnej informacji zwrotnej od przełożonego. Jej brak może doprowadzić nawet do utraty pracownika, który poczuje się niedoceniony. W ramach tego procesu zatrudniony musi więc otrzymać kompetentną i dobrze przemyślaną informację zwrotną, która powinna uwzględniać jego mocne strony, sposoby ich wykorzystania, a także możliwe ulepszenia.

Ocena roczna pracownika – o czym należy pamiętać?

Ocena roczna umożliwia wyciągnięcie wniosków, dzięki którym można podnieść wydajność pracy w przedsiębiorstwie. Aby jednak okazała się efektywna, należy sprawdzić, czy realizowana jest szersza strategia optymalizacji komunikacji. Najważniejsze jest to, aby zdecydować się na partnerstwo wewnątrz organizacji. Jeżeli nie masz pewności jak prowadzić takie rozmowy, zobacz jak wygląda profesjonalne szkolenie z komunikacji w zespole.

Rozmowa nie może być tylko okazją do samej krytyki, a powinna stać się też momentem nagradzania, pochwały i doceniania pracy drugiej osoby. W czasie analizowania rozwoju zawodowego pracownika należy wziąć pod uwagę zarówno umiejętności twarde, jak i miękkie. Oprócz tego, do oceny trzeba też zaczerpnąć opinii od innych osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie.

Celem rozmowy rocznej z pracownikiem jest poprawienie organizacji pracy w firmie. Dzięki niej przełożony może podjąć później ważne decyzje dotyczące pracownika. Ocena roczna jest długotrwałym procesem, jednak niesie ze sobą liczne zalety.

Redakcja IwK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.